Saturday, March 2, 2013

Kenapa Pakatan Rakyat Tolak Hudud?

Bagi Anwar Ibrahim, Manifesto Pakatan Harapan Rakyat yang dilancarkan awal minggu ini dikira akan memberi semangat baru kepada penyokong Pakatan Rakyat (PR) untuk masuk ke gelanggang PRU 13 dengan penuh keyakinan dan bertenaga.

Paling penting Ketua Umum PKR itu mengharapkan segala janji bombastik yang ditabur dalam manifesto rasmi PR tersebut berupaya menenggelamkan fokus khalayak dari terus membicarakan siapa akan menjadi Perdana Menteri sekiranya PR memenangi PRU 13.

Namun harapan hanya sekadar harapan. Manifesto itu tidak hanya menimbulkan pertikaian umum mengenai kemampuan PR untuk menepatinya, malah ia juga mengundang satu lagi masalah besar apabila agenda perlaksanaan hukum hudud tidak mendapat tempat dalam manifesto PR.

Persoalan demi persoalan terus membelenggu minda penyokong PAS, mengapa dan kenapa isu hudud tidak diberi perhatian khusus dalam manifesto PR, sedangkan selama hampir berpuluh tahun lalu isu itulah yang menjadi talian hayat kepada perjuangan PAS.

Tiada guna sebenarnya penyokong PAS menyesakkan kepala mencari jawapannya kerana kenyataannya sudah berada di depan mata. Baru-baru ini Anwar sendiri semasa pertemuan dengan sekumpulan 200 orang pemimpin masyarakat Cina pro DAP dan PKR, telah menegaskan isu perlaksanaan hudud tiada tempat dalam dasar PR.

Malah dalam kenyataan terbaru Anwar juga mengulangi pendirian yang sama apabila memberi jaminan bahawa PR tidak akan melaksanakan undang-undang hudud apabila ia berkuasa dengan alasan mana-mana dasar yang dibuat mesti mematuhi perlembagaan persekutuan dan dipersetujui oleh ketiga-tiga parti.

Para pemimpin PAS yang sudah gelap mata termimpi-mimpikan Putrajaya bersama PR tentu sahaja tidak berani menyanggah pandangan Anwar apatah lagi bila mana Anwar sendiri mengarahkan supaya isu hudud jangan sesekali diungkit apatah lagi dimasukkan dalam manifesto PR.

Tindakan itu dalam konteks kepentingan politik PR memang betul, sementelah lagi Anwar pun tahu isu hudud hanyalah mainan politik PAS sebagaimana diakui oleh Timbalan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Ahmad Baihaki Atiqullah yang menyatakan isu hudud hanya berbaloi dimanipulasikan di negeri yang ramai orang Melayu, jika sebaliknya akan ada backfire dari pengundi bukan Islam.
Era BlackBerry®

No comments:

Post a Comment