Wednesday, February 22, 2012

Sapa Lu....ssssshhhh...Wa Melayu


Kebelakangan ini ramai yang mengeluh tentang sukarnya menjadi Melayu....walaupun Melayu adalah majoriti di Malaysia namun kenapa suaranya agak corot...Hanya segelintir kumpulan yang berani bercakap tentang melayu secara terang-terangan, tetapi yang lain hanya mampu bercakap berdekah-dekah tentang makin corotnya Melayu sesama mereka di warung-warung...bercakap tentang perpaduan Melayu sesama mereka di dalam majlis tertutup...dan akhirnya mereka kembali sunyi...Ada juga yang bercakap tentang orang melayu hanya untuk seketika dan seketika kemudian kembali sepi lagi...bukan sebab malu...tapi sebab kita Melayu ???



Berapa ramai melayu yang telah dicop Rasis ? Siapa yang punya hak untuk 'merasiskan' seseorang huh ? Apakah 'kerasisan' itu tandanya melayu makin berani ? Atau melayu mula bangkit ? Atau makin lama melayu makin tersepit ??

Dalam wajah 'kegirangan' rakyat Malaysia meraikan semangat 1 Malaysia...rupanya masih ramai yang salah mentafsir tentang matlamat sebenar 1Malaysia....Apakah melayu sudah tidak boleh bersuara ? Atau bangsa lain yang 'poyoo' dan cuba untuk menuntut hak yang sama ??

Jika terdapat sebilangan 'langau' dalam masyarakat Malaysia yang tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan bagaimana 'depa nak guna otak lemau depa' untuk fahami tentang Gagasan 1 Malaysia ?
Walaubagaimana pun penjelasan serta tafsiran yang telah diberikan...namun 'hidden agenda' yang dibawa untuk memastikan Tanah Melayu yang bertuah ini akan menjadi milik mereka tetap berkobar-kobar daripada dulu hingga sekarang...

Fahami Kontrak Sosial boleh mengelakkan Ketegangan kaum ? Siapa yang banyak menimbulkan ketegangan sekarang ? Mungkin kah mereka yg timbulkan ketegangan masih tidak faham tentang kontrak sosial ? Apakah ketidakfahaman tersebut boleh dimaafkan jika ianya menimbulkan kekecohan ?

Aku seboleh bolehnya ingin terus bertanda tanya lagi....apakah itu satu tanda tanya yang bakal berjawab dengan jawapan yang positif atau tanda tanya tersebut akan terus berstatus tanda tanya ?? Kata seorang sahabat, melayu terlalu banyak berkias hingga membuatkan ramai yang tak faham..benarkah ? Apa yang tak faham tu...kiasan atau memang tak faham ? Mungkin harus aku bercerita kepada semua tentang betapa 'hebatnya' aku sebagai melayu...atau aku harus menunduk malu dan dalam nada berbisik aku menyebut....ssssshhh...aku Melayu....

No comments:

Post a Comment